» Galibi Tour dag 1

Vandaag vroeg opstaan, eerst even een lekker ontbijt, met goede koffie, in de eetzaal en dan naar de kamer terug om de rugzakken op te halen.

We werden om 08.15 uur opgehaald bij het hotel met een klein busje door Remy onze gids. Er zaten 10 mensen in onze  ploeg. We waren al een half uurtje onderweg toen ze er achter kwamen dat ze het ontbijt vergeten hadden, dus een stukje terug gereden tot de Wijdenbosch brug. Daar hebben we een poosje gewacht tot ze het ontbijt naar ons toe brachten, we hadden allemaal al in het hotel gegeten maar bij de tour hoort gewoon nog een picknick ontbijt. Toen alles weer in orde was zijn we verder gereden naar Stolkertsijver, dit is net over de brug over de Commenwijne rivier, daar waren we om 10.15 uur en hebben  dan het picknick ontbijt gehouden. Er was voldoende brood met beleg en koffie en thee voor iedereen.

Om ongeveer 11.00 uur zijn we weer verder gereden naar Albina.

Aankomst in Albina om 12.30 uur, daar het busje uitgeladen, een wc stop maken en even winkelen in de supermarkt. Lekkere Borgoe rum gekocht (ongeveer SRD 17) om mee te nemen naar Galibi.

Na het inladen van de boot (korjaal) waar iedereen aan mee moest helpen zijn we richting Galibi gevaren. De tocht is ongeveer 1½ uur varen op de Marowijne rivier, richting monding van de Atlantische Oceaan. Helaas hadden ze vergeten om ons zwemvesten en regenjassen te geven op de heenweg, dus toen het op een gegeven moment heel erg donker ging worden is het natuurlijk gaan regenen.

We weten nu wat een tropische regenbui is !!!!!!!!!!  Werkelijk nat van boven tot onder en dat een half uur lang.

Onderweg hebben de bootsmannen nog een grote vis mee genomen die ze hadden gevangen. We kregen allemaal het idee dat we deze bij het avondeten weer terug zouden zien op ons bord.

Om 14.45 uur kwamen we aan in Galibi, jammer voor ons allemaal maar de kamertjes zaten nog op slot, dus nog heel even uit druipen op het terras. Nadat er iemand was gekomen om de kamers open te doen en de bedden op te maken, zijn we ons allemaal gaan omkleden met droge kleren, dus de waslijnen waren druk in gebruik.

Els, een vriendin, heeft s’middags een fles rum op tafel gezet waar we van konden drinken onder het eten, dus toen was de regenbui zo vergeten. De lunch die we kregen was rijst, groente, kip en vruchtensappen.

Na het eten zijn we door Galibi gelopen, dit is eigelijk de verzamelnaam voor de 2 dorpen die er zijn, Christiaankondre en Langamankondre. Het is zo vreemd, je ziet woningen, hutten, gemaakt van hout en riet, die je eigenlijk normaal met een documentaire op de TV ziet, nu loop je er zelf tussen door te wandelen. Wat helemaal raar is dat de mensen water uit waterputten moeten halen en dan wel TV en video hebben. We hebben blikjes met vruchtensap ingeslagen bij de plaatselijke dorps supermarkt, om na het avondeten te gebruiken bij onze fles Borgoe rum die we toen ook maar op tafel hebben gezet voor de gezelligheid.

We hebben met z’n allen de kok even aangesproken over het avondeten. We wilden liever niet de vis hebben die we daarvoor nog in het water hadden zien liggen. ( Hij was van plan om vissoep te maken ) Toen hij met het voorstel kwam om kippensoep te maken met brood erbij waren we allemaal dik tevreden.

Toen het eten en de rum op waren, zijn we richting de dorpshal gelopen waar we de plaatselijke culturele dans en muziekshow kregen aangeboden. Dit duurde ongeveer een ½ uurtje.

Daarna terug naar onze slaapkamertjes om de warme nacht door te brengen onder de klamboe.

We werden gewaarschuwd dat er alleen maar licht was tot 24.00 uur en dat we daarna gebruik konden maken van de olielampen maar het licht heeft het de hele nacht gedaan, dus dit was gemakkelijk voor alle uitstapjes naar de douche en wc.

Er zijn ongeveer 9 kamertjes en 2 douches, 2 toiletten en 1 wasbak.

Normaal ga je in de avond uren of in de nacht naar de zeeschildpadden kijken maar omdat dit niet het goede leg seizoen is krijg je de culturele avond aangeboden.

Je kunt het beste dunne kleding aandoen die gemakkelijk droogt, ook voor de avonduren heb je hier genoeg aan, vooral als je gebruik maakt van “deet” tegen de insecten. Als je in en uit de boot moet stappen is het gemakkelijk om dan een paar slippertjes te hebben die ook nat kunnen worden omdat je even door het water heen moet, deze zijn ook gemakkelijk om op het oord mee rond te lopen. Verder heb je genoeg aan een paar gympen of gemakkelijke schoenen voor onderweg. Vergeet geen extra kleding, handdoeken en toiletspulletjes, vergeet ook geen zaklantaarn deze is altijd handig.

Neem Euro’s mee voor iets te kopen of te drinken in Frans Guyana. De accommodatie in Galibi is erg eenvoudig.
[ terug... ]Omhoog

Khao Lak en Bangkok
    in Thailand.

Verschillende vakanties

• Kijk eens op onze site